Pradawny las - recenzja gry

Wydawnictwo: Rebel
Autor: Aske Christiansen
Ilustracje: Apolline Stienne
Liczba graczy: 2-4
Wiek: 10+
Rok wydania: 2021
Czas rozgrywki: 40 minut

Pradawny las - byłam pewna, ze to gra idealna dla nas, ponieważ tematy natury, lasu, zwierząt, czy wszelkie mistyczne klimaty dotyczące tych realiów są mi i mojej rodzinie bardzo bliskie.

Gra zachwyciła mnie już na zdjęciach swoim wyglądem, pięknymi grafikami i zainteresowała tym, że ma nieco wyższy próg wejścia, bo jest od 10 roku życia więc pewnie nie będzie to łatwa gierka i trochę trzeba będzie pokombinować :)

Sprawdźmy, czy to wszystko się sprawdziło.

Pudełko i co w środku?

Kwadratowe pudełko idealnie się wpasuje do naszej kolekcji, bo mamy sporo tej wielkości pudełek. Jest dość duży kwadrat.

Spodziewałam się, że w środku znajdę sporo plastikowych komponentów, a okazuje się, i super, ze wszystko jest tu z kartonu i papieru. 

A pudło jest wypełnione po brzegi!!! Sporo czasu zajęło mi ogarnięcie tego wszystkiego - co jest czym i do czego służy. W instrukcji jest to wszystko pięknie opisane, ale no jest tego sporo. Nie bardzo rozumiem czym autorzy wnętrza pudełka się sugerowali, nie wiem, jak mam te komponenty tam rozmieszczać.


Grafika

Mnie zachwyciła ilustracja na pudełku - taka magiczna, bajkowa, niesamowita! I środek jest równie piękny! Czuć już w tym miejscu ten magiczny klimat, a gdy się wszystko rozłoży na stole, to robi to naprawdę mega wrażenie! Przepiękne są tu kolory, aż światło widać, które bije od tych naszych duszków :)

Wrażenia z grania

Pierwsze, co przyszło mi do głowy po pierwszej rozgrywce to: co? już koniec???

Jest tu bardzo krótka kołderka. Przynajmniej dla nas, no, dla mnie. Za każdym razem wygrywała Jagoda i to w momencie, gdy ja dopiero zaczynałam się rozkręcać.

Po krótce - o co tu chodzi:

w swojej rundzie każdy gracz najpierw wykłada swoje karty Strażników do momentu, gdy albo zdecyduje, ze już nie chce dalej ich wykładać lub gdy już nie będzie mógł (bo na kartach będą już trzy znaczki z symbolem samotnika - można je neutralizować kartą z symbolem stada). następnie sprawdzimy symbole żywiołów, dzięki którym możemy wykonać jedną lub dwie akcje (zasadzenie drzewa, wzięcie żetonów pożaru, przesunięcie się na kręgu duchów, dobranie żetonu cząsteczki magii, wzięcie kart strażników). Jest tych akcji dosyć sporo,  my zazwyczaj możemy wykonać tylko jedną z nich!!!! Ach, jak chciałoby się zrobić tego więcej!!! Bo mamy wrażenie, że to, ze jest tak ograniczony wybór, bardzo nas blokuje. 

Mamy trzy sposoby na zwycięstwo: 

1. zasadzenie 12 różnych drzew obronnych (w tym drzewo startowe oraz żetony)

2. ugaszenie 12 pożarów, czyli zdobycie 12 żetonów

3. posiadanie w danej turze 12 świętych kwiatów


No i u ans było tak - w każdej rozgrywce, a było ich już trochę, wygrywała osoba, która decydowała się na zbieranie żetonów pożarów. I nawet było tak, że starała się najpierw zbierać coś innego, a w pewnym momencie chwytała za pożary i boom! wygrywała, gdy ja np nawet połowy drzew nie miałam. Nie wiem, czy coś jest tu nieodpowiednio spasowane, wyważone, ale u nas tak to wyglądało. Te żetony pożarów po prostu najłatwiej jest zbierać. Mamy też problem z tym, ze były takie rundy, ze co chwilę trzeba było dobierać karty Ognisty Waranów - są to karty, które blokują nam rękę - mają symbol samotnika i gry takie trzy się wyciągało pod rząd, to nie można było nic zrobić. W pewnym momencie przestaliśmy je w ogóle dociągać, bo gra robiła się kompletnie bez sensu. 


Jednak mamy zamiar coś pokombinować z zasadami, bo ogólnie gra nam się bardzo podobała, trzeba tu naprawdę nieźle pokombinować, poplanować, skupić się na tym, co wybrać, którą akcję wykorzystać, jak poprowadzić swoje działania, żeby szybko uzyskać to, co chcemy zbierać. Nie jest łatwo, ale jest dosyć przyjemnie. I jak już się ogarnie, co po kolei trzeba robić, to gra jest płynna i naprawdę przyjemna (jeśli nie ma stada waranów!)


Gra jest piękna, o fajnej tematyce, przyjemnie się gra, klimacik nawet można jakiś złapać - tylko ten bardzo długi setup, czyli przygotowanie gry i te warany.... 

Plusy:
+ świetna tematy
+ piękne kartonowe komponenty
+ ciekawa mechanika

Gra jest dla Ciebie, jeśli:
+ lubisz gry z nieco wyższym progiem wejścia
+ lubisz gry w klimacie magicznej natury
+ jesteś fanem mnóstwa komponentów


Dziękuję wydawnictwu Rebel za zabranie nas do Pradawnego Lasu:




Komentarze

  1. Gra jest też ładna i to jest ważne:) Z takich topowych gier jakie można polecić to na pewno Wsiąść do pociągu: Europa jedna z lepszych!

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz