13 DUCHÓW - spróbuj je znaleźć! - recenzja #18


Wydawnictwo: Nasza Księgarnia
Autor: Victor Amanatidis
Ilustracje: Tomasz Larek
Gra dla 2-4 graczy
Wiek: od 8 lat


Duchy pojawiają się przede wszystkim w starych legendach, pełno ich w ruinach zamków, w środku lasów na bagniskach, w opuszczonych domostwach. Kojarzą się nam z błądzącymi duszami, które zamiast szukać drogi do ukojenia, muszą straszyć zagubionych wędrowców.
A tu proszę - mamy duchy w grze planszowej. I to nie jakieś strachy, które o zawał serca przyprawiają, ale przyjazne widziadła, które na pierwszy rzut oka przypominają postacie z cudownego Disneyowskiego filmu "Coco".
----------------------------------------

Opakowanie 6/6
13 duchów zostało schowanych w bardzo poręcznym, kompaktowym pudełeczku, w którym znajdziemy instrukcję, dwie talie kart - w każdej 13 postaci duszków, które różnią się delikatnie rewersami (dwie talie potrzebne są w 4-osobowej rozgrywce), 17 żetonów, którymi oznaczamy zdobyte punkty, naklejkę "właściciel gry" (tak, tak, to co uwielbiam ;)) oraz kartę megamocy :D





Instrukcja 6/6
Jak to zwykle w grach Naszej Księgarni, zasady gry są opisane bardzo zwięźle, lekko i zrozumiale, a dołączone ilustracje jeszcze bardziej przyspieszają opanowanie zasad.
Dodatkowo na końcu jest opis wszystkich kart z podziałem na kolory, ponieważ mamy karty niebieskie, żółte i czerwone.



Grafika 6/6
Opracowanie graficzne to największy atut tej gry.
Każda z postaci na kartach jest inna, oryginalna, bardzo ciekawa i wywołująca uśmiech na twarzy :D Nasze ulubione to grubaśna baronowa w krynolinie, mroczny rycerz oraz dziewczynka z czaszką :D Swoją drogą - szkoda, że duchy nie nie mają nazw, czy imion.
Ilustracje sa niesamowicie klimatyczne - szkoda, że nie przekłada się to na klimat gry.


Grywalność 5/6
"13 duchów" to mała gra o prostych zasadach, w której musimy wykazać się sporą dozą umiejętności logicznego myślenia i trochę pogłówkować. Główną rolę pełni tu zapamiętywanie numerów oraz odgadnięcie, w której kryjówce schował się duch przeciwnika.
Gracze dostają po dwie karty i wybierają, która z nich będzie kryjówką. Następnie każdy po kolei wykorzystuje swoją drugą kartę, czyli zadaje odpowiednie pytania przeciwnikom. Wykorzystana karta jest wykładana na stół obrazkiem do góry. Z każdym zadanym pytaniem i z każdą wyłożoną kartą ilość możliwości się zmniejsza i szansa na wskazanie numeru kryjówki przeciwnika rośnie. Kto najdłużej zostaje w ukryciu zdobywa punkt, czyli jeden żeton, a wygrywa ten, kto zdobędzie 3 lub 6 żetonów (w zależności od ilości graczy).
Nasze wrażenia? Na pewno nie baliśmy się tych uroczych duchów :D
Gra się bardzo szybko, a rozgrywka jest przyjemna, chociaż mózg trzeba wytężyć. Nieco może denerwować losowość kart i to, że czasami ma się wrażenie, że niektóre karty mają większą moc niż inne, co często wynika z tego, czy wylosujemy ją na początku, czy w dalszej fazie rozgrywki.
Gra na pewno uczy logicznego myślenia, umiejętności dedukcji, no i cały czas trzeba być przy niej mocno skupionym.
Dla małych dzieci jest świetną nauką pojęć matematycznych - każdy rodzic doceni naukę poprzez zabawę.
Jednak nie do końca nas ta gra porwała, chociaż uważam ją za bardzo wartościowy produkt ze względu na wspomniany aspekt edukacyjny, no i przepiękne ilustracje Tomasza Larka, ale chyba, jak to często bywa w grach, spodziewałam się po tych duchach lepszego klimatu ;)

Plusy:
- banalnie proste zasady
- przepiękne ilustracje
- błyskawiczna rozgrywka
- aspekt edukacyjny

Minusy
- nie do końca równo zbalansowane karty
- mało klimatu

Moja ogólna ocena


Dziękuję wydawnictwu Nasza Księgarnia za przesłanie egzemplarza dla klubu :)





Komentarze