Polska Luxtorpeda Odjazd! - Ukochany kraj, umiłowany kraj! - recenzja #22


Wydawnictwo: Egmont
Autor: Reiner Knizia
Ilustracje: Robert Konrad
Gra dla 2-8 graczy
Wiek: od 5 lat

Mamy być z czego dumni - Polska jest przepięknym krajem, o bardzo bogatej kulturze, o wspaniałej, choć momentami smutnej historii, jest krajem, z którego wyszło mnóstwo świetnych naukowców, wynalazców, odkrywców, artystów. Mamy przepiękna przyrodę - od gór po morze. A nasza literatura i sztuka ma wybitne osiągnięcia.
I to wszystko jest zawarte w nowej grze wydawnictwa Egmont pt."Polska Luxtorpeda. Odjazd!", która ma naprawdę ogromny wyraz edukacyjny.
-----------------------------------

Opakowanie 6/6
Poręczne, niezbyt duże pudełko od razu wskazuje na temat gry. Na okładce mamy kolory narodowe, zarys mapy Polski, no i... Luxtorpedę! Kto nie wie, co to jest, szybko googluje! Ja już googlowałam :)
W pudełku znajdziemy instrukcję, a pod nią naszym oczom ukazuje się bardzo elegancka czerwona wypraska z dwiema taliami kart - jedna do rozgrywki podstawowej, a druga do wariantów dodatkowych.



Instrukcja 6/6
Zasady gry są świetnie opisane. Szczegółowo, także przy pomocy grafik, przedstawiony jest przebieg rozgrywki wraz z wariantami.



A do tego, moim zdaniem - rewelacja!, opisy wszystkich kart! Są opisane grzyby, wynalazki, ciekawostki dotyczące zawodów, wojska, czy wyjaśnienia przysłów.


Bardzo, bardzo mi się to podoba. Czytamy sobie czasami te opisy na dobranoc, ja dopowiadam trochę mojej córce to, co najbardziej ją zaciekawiło i dzięki temu nasz kraj staje się dla dziecka pasjonujący. Ogromny plus za walor edukacyjny.
Tylko jedna z kategorii nie jest opisana - piosenki. Wydawca zostawił taką zagadkę dla graczy. Obrazki są tak sugestywne, że nie mieliśmy najmniejszego problemu z odgadnięciem ich tytułów... oprócz jednej, najbardziej chyba banalnej - z monetkami ;) Ale już wiemy ;)




Grafika 6/6
Ilustracje Roberta Konrada idealnie pasują do koncepcji takiej gry. Są bardzo obrazowe, realistyczne, ale nie schematyczne. Z detalami pokazują wszystkie obiekty na kartach - czy to ludzi, czy rośliny, czy bohaterów z literatury. Nawet bez czytania opisu można się domyślić, co przedstawia obrazek. Ważne jest to, że każda kategoria ma inny kolor tła, co bardzo ułatwia rozgrywkę.
Kolory są stonowane, karty bardzo estetyczne, pięknie opracowane. Całość sprawie naprawdę przyjemne wrażenie.



Rozgrywka 5/6
Karty dzielą się na kategorie. W talii podstawowej mamy 7 kategorii. W każdej z nich jest jedna karta główna oraz  kart obiektów. Wszystkie karty główne układamy w rzędzie obrazkami do góry, a pod każdą z nich układamy jedna kartę z konkretnej kategorii - ułatwią nam to kolory. Resztę kart obiektów tasujemy i układamy w stos zakryty. Gracze starają się zapamiętać jaki obiekt jest pod każdą karta kategorii. Np. pod kartą z grzybami leży muchomor, a pod zawodami hydraulik. Następnie te karty są odwracane.


 Potem po kolei gracze odkrywają po jednej karcie ze stosu kart zakrytych. Załóżmy, że pierwszy z graczy odkrył górnika. Teraz wszyscy starają się sobie przypomnieć, jaki obiekt leży pod kartą z zawodami.


Kto pierwszy krzyknie, że był to hydraulik - dostaje odgadnięta kartę do swojej puli - będzie to jego pierwszy punkt. A karta z górnikiem zastępuje tę z hydraulikiem i ląduje zakryta pod kategorią z zawodami. I tak dalej. Gramy do momentu, gdy skończą się karty, a wygrywa osoba, która ma najwięcej punktów.
W dodatkowych wariantach dochodzą karty z luxtorpedą, które dają dodatkowe punkty oraz dodatkowe kategorie, które możemy dodawać do tych podstawowych lub je wymieniać. Rozgrywka się za bardzo nie zmienia, a może trochę szkoda, że nic więcej się tu nie dzieje.
Zasady są bardzo proste, a dzięki dodatkowym kartom możemy dowolnie wzbogacać rozgrywkę.
Gra świetnie się sprawdza przy młodszych graczach. Jest to typowa gra rodzinna. Idealna na kreatywne jesienne wieczory z dzieciakami. Na pewno jest świetnym prezentem z Polski dla zagranicznych przyjaciół, czy dla Polaków mieszkających zagranicą.
Trzeba jeszcze dodać, że przystępując do tej gry, nie musimy obawiać się sprawdzania naszej wiedzy. To gra na skojarzenia, na szybkość, na pamięć, a wiedzę zdobywamy tu jako dodatkowy bonus.

Plusy:
+ piękne, czytelne ilustracje
+ proste zasady
+ szybka rozgrywka
+ dodatkowe warianty
+ bardzo bogaty aspekt edukacyjny
+ pozycja świetna na prezent

Minusy:
- szkoda, że warianty nie dają więcej możliwości

DLA KOGO JEST GRA?
- dla osób lubiących bardzo proste gry
- dla najmłodszych graczy
- dla rodzin
- dla nauczycieli na lekcje o Polsce
- dla zagranicznego znajomego na prezent

Dziękuję wydawnictwu Egmont za przekazanie gry do recenzji.


-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*

Jak zauważyliście, na końcu nie pojawiła się kostka, czyli moja ogólna ocena.
Stwierdziłam, że zamiast tej oceny dodam punkt mówiący o tym, dla kogo, moim zdaniem, jest przeznaczona dana gra. Jestem pewna, że będzie to bardziej miarodajne. Pozostaję przy ocenach poszczególnych kategorii.
Trudno oceniać gry, ponieważ każda jest inna, każda skierowana do innego odbiorcy, każda ma inną stylistykę.
Poza tym - ja recenzuję gry, które mi się podobają. Nie chce mi się opisywać gier, które mnie nie poruszyły.
Ale, ale! Kostka zostaje. Będę ją przyznawała grom, które wybitnie mi się spodobają. To będą moje gry NA SZÓSTKĘ!



Komentarze